Gdzie zamontować nowe koła, z przodu czy z tyłu?

Kiedy musimy wymienić parę opon, zawsze pojawia się to samo pytanie: gdzie założyć nowe koła na samochód? Proste przeszukanie internetu ujawnia wiele argumentów przemawiających za montowaniem ich na przedniej osi i wiele argumentów przemawiających za montowaniem ich na tylnej osi. Która z dwóch opcji jest jednak lepsza, bardziej wskazana i ostatecznie właściwa?

Nowe koła są zawsze montowane na tylnej osi. Jest to zawsze najlepsza, najbezpieczniejsza i najrozsądniejsza opcja. Nie jest prawidłowe montowanie ich na przedniej osi, nie zależy też od osi napędowej. Najbardziej przekonujące powody do montażu nowych opon na tylnej osi mają związek z przyczepnością i bezpieczeństwem.

Powszechna jest opinia, że najlepiej jest zamontować nową oponę lub oponę o najmniejszym zużyciu na przedniej osi. Podawane powody to m.in. to, że w zimę uzyskujemy lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni oraz to, że możemy lepiej kontrolować samochód, jeśli opony kierowane to te nowsze.

Choć jest to częste rozumowanie, nie jest ono prawidłowe, ze względu na kwestię rozkładu masy w samochodzie. Wszystkie samochody, a przynajmniej bardzo duży ich procent, przenoszą znacznie większy ciężar na przednią oś niż na tylną (ze względu na silnik). Oznacza to przede wszystkim dwie rzeczy: opony na przedniej osi zużywają się szybciej, a większa masa własna przyczynia się do lepszej ogólnej przyczepności. Dzięki temu tylna oś jest lżejsza.

Co się dzieje z rozkładem masy podczas hamowania samochodu?

Podczas hamowania oś przednia obniża się i nadal przenosi większy ciężar, natomiast oś tylna unosi się nad ziemią i przenosi mniejszy ciężar.

W sytuacji hamowania (a tym bardziej jeśli jest to hamowanie awaryjne) rozkład mas samochodu zmienia się w stosunku do stanu spoczynku i duża część masy przesuwa się do przodu. Oznacza to, że przy większej masie na osi zwiększa się przyczepność przodu (a tym samym zużycie opon). I odwrotnie, tylna oś jest nieobciążona i jednocześnie ma mniejszą przyczepność do drogi.

Jeśli zamontujemy zużyte opony samochodowe (lub opony bardziej zużyte niż opony przednie) na tylnej osi, będziemy w wyraźnie gorszej sytuacji i narażeni na ryzyko.